خانه / تازه های کتاب / ثواب زیاد برای اعمال انسان

ثواب زیاد برای اعمال انسان

چرا برای بعض اعمال آسان ثواب های اعمال سخت و پرارزش قرارداده شده است، (مثلاً ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم معادل زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده شده) و چگونه ثواب های زیاد برای اعمال آسان با حدیث افضل الاعمال احمزها، جمع می شود؟

نخست: در مورد علل زیاد بودن ثواب بعض اعمال، احتمالات متعددی متصور است كه به آن‌ها اشاره می‌شود:

الف: در روایات ائمه علیهم السلام بعضی از اعمال به عنوان معیار و میزان ارزش قلمداد شده است. مانند زیارت خانه‌ی خدا و زیارت امام حسین علیه السلام و در بعض موارد اعمال به عنوان معادل آنها حساب شده است و چون در میان مردم فضیلت زیارت خانه ی خدا و زیارت امام حسین علیه السلام مسلّم بوده آن را به عنوان معیار قرار داده و بقیّه ی اعمال را به آن ها مقایسه نموده اند. در واقع زیارت امام حسین علیه السلام ثواب مخصوص به خود را دارد و زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مثلاً ثواب مخصوص به خود را. و ائمه اهل بیت علیهم السلام برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام ارزش گذاری كرده و آن را همانند زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده اند.
در حدیثی از امام هادی علیه السلام وارد شده است:
«مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی ثَوَابِ الْأَعْمَالِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ حَمْزَهَ بْنِ الْقَاسِمِ الْعَلَوِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَمَّنْ دَخَلَ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی علیه السلام مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْكَرِیِّ علیه السلام فَقَالَ لِی أَیْنَ كُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ علیه السلام فَقَالَ أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیه السلام. [۱] شخصی از اهل ری بر امام هادی وارد شد و امام فرمود كجا بود؟ عرض كرد:‌ امام حسین علیه السلام را زیارت كردم. فرمود:‌ اگر شما قبر حضرت عبدالعظیم علیه السلام را كه در نزدیكی شماست زیارت كنید همانند كسی هستید كه حضرت امام حسین علیه السلام را زیارت كرده است.»
امام هادی علیه السلام در واقع ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام را همانند زیارت امام حسین علیه السلام قرار داد نه عین زیارت امام حسین علیه السلام مانند این كه در مثال گویند: فلان مرد مانند شیر است یعنی در صفت شجاعت مانند شیر است نه این كه عین شیر باشد.

ب: خداوند متعال برای هدایت بندگان خویش بعضی از اعمال را معرّفی نموده است و برای آن اعمال ثواب زیادی قرار داده است تا به نوعی فضل و رحمت خود را شامل حال بندگان خود كرده تا ره چند ساله را در مدّت كم و مشقّت كمتری بپیمایند علاوه بر این كه از معدن فضل خدای چیزی كاسته نمی شود.

ج: ممكن است عملی در نزد ما كوچك و سهل بیاید، ولی در واقع ارزش زیادی داشته باشد. زیرا میزان خداوند بر اساس عقول بشری محاسبه نمی شود. مثل این كه عملی كوچك كه در انسان نقش سازندگی دارد از عملی كه بسیار سخت و با مشقّت باشد، نزد خداوند ارزش بیشتری دارد. مانند اشكی كه در مقام خضوع و خشوع و ترس از خداوند باشد كه آن اشك در نزد خداوند بسیار ارزشمند است. یا فردی كه از دید بشری كوچك حساب آید ولی ممكن است در نزد خدا مقام والایی داشته باشد چنانچه امام خمینی رحمة الله علیه به این مطلب اشاره دارد كه می فرماید: «شخصی همچون رسول اكرم صلّی الله علیه و آله همانند ما یك انسان است ولی در نزد خداوند از چنان مقامی برخوردار است كه در تصوّر عقل نمی گنجد.» [۲] لذا عملی كه در نزد ما كوچك است نزد خداوند ارزش و فضیلت فراوانی دارد.

بخش دوّم: در این بخش به سند روایت نبوی «افضل الاعمال احمزها» رسیدگی می شود.
در مجامع اهل سنت این روایت ذكر نشده است. فقط ابن اثیر در نهایه و در مجمع البحرین این روایت از ابن عباس از رسول اكرم صلّی الله علیه و آله نقل شده است. [۳] علاوه بر این كه این روایت مرسل بوده یعنی سلسله سند آن حذف شده است.

درباره ی modir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *